رادیاتور ماشین یکی از اجزای حیاتی موتور خودرو است که هرگونه نقص در عملکرد آن میتواند به آسیبهای جدی به موتور منجر شود. در این مقاله قصد داریم با بیانی ساده تمامی جوانب رادیاتور خودرو و نحوه عملکرد آن را با شما در میان بگذاریم تا اطلاعات کاملی در مورد این بخش حساس اتومبیل خود کسب کنید.
به طور کلی، رادیاتورها نوعی مبدل حرارتی هستند که با عبور سیال داغ از درون آنها، دما به طور چشمگیری کاهش مییابد و سیال مجدداً به شبکه خنککننده موتور یا دستگاه دیگر بازمیگردد.
رادیاتور ماشین معمولاً شامل یک ساختار مشبک با لولههای عبور آب، پرههای خنککننده، مخزن ورودی و خروجی آب، مخزن هواگیری و درپوش رادیاتور است.
نحوه کارکرد رادیاتور خودرو
رادیاتور خودرو از طریق دو لوله ورودی و خروجی به موتور متصل شده و با مایع خنککننده حاوی آب و ضدیخ پر میشود. با روشن شدن موتور، واترپمپ مایع خنککننده را به داخل موتور مکش میکند و سیال از مخزن خروجی رادیاتور به مجاری تعبیهشده درون بدنه موتور منتقل میشود. زمانی که دمای مایع به حد استاندارد (حدود 83 تا 90 درجه) برسد، ترموستات مسیر خروجی آب به سمت رادیاتور را باز میکند و آب با فشار مناسب از طریق لولهها به سمت مخزن ورودی رادیاتور هدایت میشود.
درون بخش مشبک رادیاتور، لولههای تخت و باریکی برای عبور آب تعبیه شده که به پرههای آلومینیومی متصل هستند. این پرهها گرمای آب را جذب کرده و سپس در اثر برخورد با هوای ورودی از قسمت جلوی خودرو، خنک میشوند.
انواع رادیاتور خودرو
رادیاتور خودروها معمولاً از جنس مس یا آلومینیوم ساخته میشوند. لولهها و پرهها میتوانند موازی یا عمود بر هم باشند. رادیاتورهای افقی و عمودی بسته به مدل خودرو ممکن است تفاوت داشته باشند. برای مثال، خودروهایی مانند پراید و تیبا از رادیاتورهای عمودی استفاده میکنند، در حالی که پژو ۴۰۵ از رادیاتورهای افقی بهره میبرد.
نکات نگهداری و چک کردن رادیاتور
نگهداری صحیح از رادیاتور خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. در اینجا به چند نکته مهم اشاره میکنیم:
. 1 بررسی سطح آب رادیاتور: سطح آب مخزن رادیاتور را به صورت هفتگی چک کنید. کاهش آب ممکن است به دلیل سوراخ بودن یا پوسیدگی لولهها، خراب شدن واترپمپ یا واشر آن، و خرابی واشر سرسیلندر باشد.
. 2 تعویض منظم آب رادیاتور: بر اساس یک برنامه منظم ماهانه یا سالیانه، آب رادیاتور را تعویض کرده و هواگیری صحیح انجام دهید.
. 3 بررسی اجزای سیستم رادیاتور: هر 3 ماه یکبار اجزای قابل مشاهده سیستم رادیاتور را بررسی کنید. در صورت مشاهده پوسیدگی، شکستگی یا ترکخوردگی، لولهها و شلنگها را تعویض کنید.
. 4 توجه به درب رادیاتور: هرگونه پوسیدگی یا خرابی درب رادیاتور میتواند موجب بیرون ریختن آب و مشکلات جدیتر شود.
. 5نظارت بر دمای آب رادیاتور: افزایش دمای آب و کارکرد مکرر فن خودرو میتواند نشانه خرابی ترموستات باشد. خرابی ترموستات میتواند منجر به جوش آوردن خودرو و سوختن واشر سرسیلندر شود.
رعایت این نکات میتواند به حفظ سلامت و عملکرد صحیح رادیاتور و در نتیجه موتور خودرو کمک کند.